انواع مکمل بدنسازی

انواع مکملهای بدن سازی

انواع مکمل بدنسازی

کاربرد ، مزایا و معایب محصول ورزشی

معمولاً وقتی نام تمرینی به گوشمان می‌خورد یکی از چیزهایی که به ذهن می‌آید محصول‌های ورزشی مختلفی است که بدنسازان برای عضله‌سازی و افزایش انرژی استفاده می‌کنند. در دنیای تمرینی ما با انبوهی از تقویت‌کننده‌ها و انواع محصول با برندهای گوناگون روبرو هستیم که همین کار شناخت، اعتماد و مشاوره محصول محصول را سخت‌تر می‌کند. در این مقاله سعی می‌کنیم شما را با انواع مکمل بدنسازی  و تأثیرات آنها بر بدن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

نقش محصول ها

انواع مکمل بدنسازی

انواع محصول و نقش آن در پرورش اندام

نقش محصول‌ها در تمرینی و پرورش اندام نقشی محوری و اساسی است و می‌توان گفت تمرینی بدون محصول مثل خانه‌سازی بدون مصالح و مواد است. محصول‌ها با اهداف گوناگونی مثل عضله‌سازی و کمک به درمان جراحات و آسیب‌های بافتی استفاده می‌شوند. افراد با اهداف مختلفی وارد تمرینی می‌شوند: چاق‌ها فقط می‌خواهند لاغر شوند و اندام نرمالی داشته باشند، لاغرها می‌خواهند بدنشان حجیم‌تر و پرتر شود، معمولی‌ها هم می‌خواهند بدنشان عضلانی‌تر شود.

برای اینکه بتوانید در زمان کوتاهی اندامی عضلانی و حجیم داشته باشید باید مواد مغذی موردنیاز بدن را فراهم کنید. وعده‌های غذایی سه‌گانه نمی‌توانند پاسخگوی نیاز بدن برای عضله‌سازی سریع باشند به همین دلیل بیشتر افراد به سراغ انواع محصول می‌روند. توجه کنید که اگر عجله‌ای برای عضله‌سازی ندارید می‌توانید بدون استفاده از محصول‌ها و در زمانی طولانی‌تر به هدف خود برسید. هر یک از این محصول‌ها تأثیرات متفاوتی روی بدن دارند مثلاً کراتین‌ها برای سوخت‌وساز و آمینواسید‌ها برای ساخت عضله استفاده می‌شوند.

مزایا انواع محصول را بدانید!

تقریباً اکثر محصول تمرینی مبتنی بر پروتئین هستند که شما را قادر می‌سازند که هم چربی‌سوزی کنید و هم عضله‌سازی. سایر محصول‌ها هم کم‌وبیش نقش مشابهی دارند مثلاً محصول‌های گینر برای تأمین پروتئین و کربوهیدرات ضروری بدن برای رشد و ترمیم و حفظ سلول‌های بدن بعد از ورزش کاربرد دارند. در ادامه برخی از مهم‌ترین فواید و مزایای محصول‌ها را ذکر می‌کنیم:

محصول چربی سوزی قوی

انواع مکمل بدنسازی

1. چربی‌سوزی

برخی از انواع محصول مثل کراتین علاوه بر افزایش متابولیسم و چربی‌سوزی باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و افزایش استقامت هم می‌شوند. افزایش استقامت به این معنی است که هنگام ورزش‌های سنگین دیرتر خسته می‌شوید.

محصول افزایش انرژی

محصول افزایش انرژی

2. افزایش انرژی

برای اینکه بتوانید مدت زیادی ورزش کنید و وزنه‌های سنگین بزنید باید بدن شما انرژی لازم برای این کار را داشته باشد. از کارکردهای اصلی محصول‌ها افزایش سطح انرژی بدن ورزشکار است.

3. کمک به حفظ سلامت بدن

محصول تمرینی حاوی مقادیر زیادی پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و مفید برای بدن هستند که به فرد کمک می‌کنند نیازهای ضروری بدن به این مواد را با هزینه‌ای کمتر و بازده بیشتر نسبت به وعده‌های غذای معمولی تأمین کند که این به حفظ سلامت و شادابی فرد کمک فراوانی می‌کند.

عوارض انواع محصول

انواع محصول در کنار فواید بی‌شماری که دارند دارای عوارضی هم هستند که با رعایت نکاتی می‌توان تا حد امکان این عوارض را کاهش داد. عوارض محصول‌ها بسیار گسترده است و نیز عوارض هر محصول با محصول دیگر متفاوت است که در ادامه و در بخش معرفی انواع محصول‌ها در مورد عوارض خاص هر گروه از محصول‌ها بیشتر صحبت می‌کنیم.

به طور کلی می‌توان گفت برای اینکه بتوانید شدت این عوارض را تا جای ممکن کاهش دهید باید به چند نکته توجه کنید از جمله اینکه همیشه محصول‌ها را از مجموعه آریاماسلگاه‌های معتبر مثل داروخانه تهیه کنید، به اصل بودن محصول توجه ویژه‌ای داشته باشید و با بررسی ترکیبات آن اطمینان حاصل کنید که مواد مضر و آسیب‌زا در آن به کار نرفته باشد. یقیناً اگر به این موارد توجه کنید علاوه بر کاهش عوارض می‌توانید بهتر و سریع‌تر به اهداف خود دست پیدا کنید.

انواع محصول ها

انواع محصول ها

آشنایی با انواع مختلف محصول تمرینی

در بخش‌های قبلی به طور کلی در مورد نقش و فواید و عوارض انواع محصول صحبت کردیم اما بدیهی است که تمامی محصول‌ها شبیه هم نیستند و ویژگی هر یک با دیگری متفاوت است. در این قسمت می‌خواهیم در مورد ویژگی‌ها و اثرات هر یک از محصول‌ها به طور خاص صحبت کنیم و با آنها بیشتر آشنا شویم.

محصول آرژنین

محصول آرژنین

محصول آرژنین

آرژنین در واقع یک آمینواسید ضروری است که وظیفه ساخت پروتئین و آزادسازی اسید نیتریک را بر عهده دارد. وظیفه پروتئین در بدن عضله‌سازی و بهبود بافت آسیب‌دیده است. نیتریک اسید هم باعث بهبود گردش خون می‌شود. از دلایل اصلی محبوبیت این محصول در نزد بدنسازان می‌توان به ویژگی تعدیل نمک این محصول اشاره کرد، این ویژگی باعث می‌شود که اندام بدنسازان ظاهری نرم و صاف به خود بگیرد و جذاب‌تر شود.

محصول آرژنین جزو محصول تمرینی است اما فواید آن تنها به تمرینی خلاصه نمی‌شود و این محصول نقش پررنگی در سلامت بدن ایفا می‌کند. از جمله فواید آرژنین می‌توان به مواردی چون افزایش هورمون رشد، تقویت سیستم ایمنی، پاک‌سازی بدن از سموم، افزایش قوای جنسی، بهبود تولید کلاژن، سرعت بخشیدن به بهبود زخم‌ها، سلامت پوست، درمان میگرن، کمک به کاهش ریزش مو، کاهش چربی و حتی درمان ناباروری در مردان اشاره کرد.

با این که آرژنین فواید بسیاری برای سلامتی و ایمنی بدن دارد اما ممکن است هنگام مصرف آن با عوارض زیر روبرو شوید:

  • دل‌درد
  • اسهال
  • حالت تهوع
  • ملتهب‌شدن مجرای تنفسی
  • آلرژی
  • تشدید علائم بیماری آسم
محصول آمینواسید

محصول آمینواسید

محصول آمینواسید

آمینواسید‌ها بلوک اصلی ساختمان پروتئین را تشکیل می‌دهند و از این رو نقش ویژه‌ای در عضله‌سازی و افزایش حجم دارند. آمینواسید‌ها به 2 دسته ضروری و غیرضروری تقسیم می‌شوند. آمینواسید‌های ضروری آنهایی هستند که بدن نمی‌تواند خود آنها را بسازد بنابراین حتماً باید با از خارج از بدن و از طریق رژیم غذایی مناسب تأمین شود. آمینواسید‌های غیرضروری هم آنهایی هستند که بدن به طور طبیعی می‌تواند بسازد و نیازی به تأمین آن از طریق مواد غذایی وجود ندارد.

آمینواسید‌ها نقش عمده‌ای در سلامت ما ایفا می‌کنند و می‌توان گفت یکی از حیاتی‌ترین عناصر موردنیاز بدن برای کارکرد مناسب هستند. از جمله فواید آمینواسید‌ها برای بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به سنتز هورمون‌های عصبی مثل دوپامین، سروتونین و آدرنالین.
  • رشد و ترمیم عضلات و افزایش انرژی
  • بهبود متابولیسم و تقویت سیستم ایمنی
  • دفع سموم
  • بهبود عملکرد جنسی و تنظیم چرخه خواب

بیشتر ورزشکاران و بدنسازان برای سهولت در تأمین این ماده ضروری و نیز اطمینان از تأمین میزان لازم آن برای عضله‌سازی و افزایش انرژی، محصول آمینو اسید را به صورت محصول مصرف می‌کنند و این محصول یکی از محبوب‌ترین انواع محصول است. محصول‌های آمینواسید برای بدنسازان فواید بسیاری دارند مثل: حفظ و افزایش عضلات، افزایش استقامت، سرعت بخشیدن به ریکاوری بعد از ورزش، افزایش تولید هورمون تستوسترون که برای عضله‌سازی و افزایش قدرت ضروری است و کاهش اشتها برای جلوگیری از افزایش وزن.

البته این محصول‌ها هم مثل هر محصول دیگری بدون عوارض نیستند. از شایع‌ترین عوارض این محصول می‌توان به مواردی چون مشکلات گوارشی و کلیوی، خستگی بیش از حد، حالت تهوع و ناراحتی معده، از دست دادن بیش از اندازه آب بدن، واکنش‌های آلرژیک مثل قرمز شدن پوست و جوش زدن، افزایش فشار خون و افزایش ضربان قلب اشاره کرد.

محصول-الکارنتین

محصول-الکارنتین

ال کارنیتین

ال کارنیتین که از اسیدهای آمینه متیونین و لیزین ساخته شده به بدن کمک می‌کند که چربی را به انرژی تبدیل کند. این ماده توسط بدن تولید می‌شود ولی می‌توان آن را از مواد غذایی مختلفی گوشت قرمز، سینه مرغ، شیر و نان غلات کامل هم تأمین کرد. علاوه بر این مواد غذایی می‌توان ال کارنیتین را به صورت محصول هم دریافت کرد. شرکت‌های داروسازی مختلف این ماده را به صورت قرص و پودر و مایع روانه بازار کرده‌اند. بدنسازان از مصرف‌کنندگان اصلی این محصول‌ها هستند و به دلیل خاصیت چربی‌سوزی آن بیشتر برای کاهش وزن استفاده می‌شود.

ال کارنیتین فواید زیادی دارد مثل سوزاندن چربی‌های انباشته‌شده، تقویت عضلات، بهبود فعالیت‌های مغز، تأثیر مثبت روی بیماری‌های قلبی و کلیوی و تقویت قوای جنسی در مردان.

اما مصرف بیش از اندازه ال کارنیتین باعث بروز عوارضی هم می‌شود مثل: حالت تهوع، سوزش قلب، تشنج، بوی نامطبوع عرق بدن، بوی بد دهان و ناراحتی معده.

محصول کافئین

محصول کافئین

محصول کافئین

محصول‌های کافئین به دلیل تأثیری که در رفع خستگی ذهنی و جسمی و افزایش نشاط و شادابی در ورزشکاران دارند و نیز جزئیات نسبتاً ارزان به وفور توسط بدنسازان استفاده می‌شوند و جزو پرمجموعه آریاماسل‌ترین انواع محصول هستند. این محصول‌ها که عمدتاً به صورت قرص در بازار وجود دارند معمولاً عملکرد بهتری نسبت به کافئین طبیعی موجود در قهوه دارند. جالب است بدانید که تا قبل از سال 2004 استفاده از این محصول حکم دوپینگ را داشت و با ورزشکاران مصرف‌کننده محصول کافئین به شدت برخورد می‌شد.

عمده‌ترین و رایج‌ترین عوارض این محصول عبارت‌اند از: بی‌خوابی، ناراحتی معده، رفلاکس معده، تکرر ادرار، سردرد، افزایش تپش قلب، اضطراب و افزایش تحریک‌پذیری.

محصول bcaa

محصول bcaa

مكمل BCAA

BCAA نوعی آمینواسید شاخه‌دار و ضروری است که بدن قادر به ساخت آن نیست و به همین دلیل باید آن را از طرق گوناگون مثل مواد غذایی مختلف و محصول‌ها تأمین کرد. این ماده نقشی اساسی در سنتز عضلانی و پیشگیری از تحلیل عضلات بدن دارد و همین موضوع اهمیت آن را در تمرینی دوچندان می‌کند.

اگرچه می‌توان این آمینواسید ضروری را از طریق مواد غذایی مثل نخود، برنج قهوه‌ای، عدس، گوشت گاو، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ، لوبیا و … تأمین کرد اما برای کسی که به صورت حرفه‌ای در حال تمرینی و پرورش اندام است تهیه این غذاها هم زمان‌بر است و هم مقرون‌به‌صرفه نیست. برای همین بیشتر بدنسازان حرفه‌ای از محصول‌های این ماده ضروری استفاده می‌کنند.

این محصول تأثیرات مثبت فراوانی برای فرد بدنساز به همراه دارد مثل افزایش رشد عضلات، کاهش درد عضلات، پیشگیری از تحلیل عضلات، افزایش جذب اکسیژن و کاهش خستگی.

معمولاً محصول بی سی ای ای تا 6 ماه عوارض خاصی ندارد و بیشتر عوارض آن بعد از این مدت است که ظاهر می‌شوند. احساس درد در نقاط مختلف بدن، حالت تهوع، سردرد و احساس خستگی مفرط از جمله عوارض شایع این محصول هستند.

محصول Cla

محصول Cla

محصول CLA

این محصول که نوعی اسید چرب اشباع‌نشده است به صورت طبیعی در گوشت گاو و لبنیات موجود است و بیشتر به دلیل خواص چربی‌سوزی آن است که بدنسازان از آن استفاده می‌کنند. باید توجه داشت که CLA طبیعی با نوع صنعتی آن دارای تفاوت‌هایی است. عمده محبوبیت این محصول به دلیل نقش آن در چربی‌سوزی و کاهش وزن است و افرادی که از اضافه‌وزن و انباشت چربی رنج می‌برند می‌توانند زیر نظر متخصص تغذیه از محصول CLA استفاده کنند. افزایش‌های مختلف به خوبی نقش این محصول در چربی‌سوزی و کاهش وزن را به اثبات رسانده‌اند.

مثل بیشتر محصول تمرینی این محصول هم دارای عوارضی است. از عوارض این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشکلات گوارشی
  • کاهش چربی مفید
  • التهابات بدنی
  • بروز حساسیت به انسولین
  • ابتلا به کبد چرب
  • درد معده، حالت تهوع
محصول انرژی زا

محصول انرژی زا

محصول انرژی زا

محصول‌های انرژی‌زا که به وفور توسط بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان حرفه‌ای استفاده می‌شوند به افزایش سطح انرژی و جلوگیری از خستگی کمک می‌کنند. با این حال باید توجه داشت که استفاده از این محصول‌ها برای افراد زیر 18 سال ممنوع است چون باعث ایجاد اختلالات و مشکلات متعددی در این گروه سنی می‌شود.

محصول‌های مختلف انرژی‌زا با افزایش سطح انرژی باعث افزایش تمرکز ذهنی و رفع خستگی و کسالت و ایجاد احساس شادابی و نشاط می‌شوند. با این حال باید این را هم در نظر بگیرید که این محصول‌ها نسبت به سایر محصول تمرینی عوارض بیشتری دارند. عوارضی مثل عصبانیت، اختلال خواب، کاهش آب بدن، گرمازدگی، فشار خون، کاهش وزن، تشنج، افزایش احتمال سکته مغزی، اختلال در عملکرد قلب و توهم.

محصول پروتئین وی

محصول پروتئین وی

محصول پروتئین

انواع محصول پروتئین که غالباً به شکل پودر عرضه می‌شوند انواع مختلفی دارند مثل وی (Whey)، سویا و کازئین. می‌توان گفت که محصول وی محبوب‌ترین محصول پروتئین است، دلیل این محبوبیت بیشتر هم قابلیت حل‌شدن در آب است در حالی که محصول سویا به خوبی در آب حل نمی‌شود و مزه خوبی هم ندارد. هرچند ورزشکارانی که پایبند به رژیم گیاه‌خواری هستند می‌توانند از محصول سویا استفاده کنند.

دلایل مختلفی برای استفاده از محصول پروتئین وجود دارد مثلاً نوجوانان در حال رشد به طور کلی به پروتئین بیشتری برای تمرینات سنگین تمرینی نیاز دارند. همچنین اگر خواستید بیشتر از همیشه تمرین کنید و فعالیت خود را افزایش دهید باید از این محصول‌ها استفاده کنید. برای تسریع در روند بهبود آسیب‌دیدگی‌ها هم معمولاً باید پروتئین بیشتری مصرف کرد.

دلیل دیگری که شاید بتوان برای مصرف این محصول برشمرد این است که بسیاری از افراد از یک رژیم گیاه‌خواری سفت‌وسخت پیروی می‌کنند که در آن خوردن هر گونه گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و لبنیات ممنوع است. این مواد غذایی اصلی‌ترین منابع طبیعی پروتئین هستند. به همین دلیل این افراد برای اینکه دچار کمبود پروتئین نشوند مجبورند از محصول‌های پروتئین استفاده کنند.

محصول پروتئین به ویژه محصول وی دارای عوارضی هم هست مثل: معده درد، حالت تهوع، نفخ، کاهش اشتها، احساس خستگی، احساس تشنگی مداوم، گرفتگی عضلات و در موارد محدودی بروز آکنه.

محصول پروتئین وی

محصول پروتئین وی

محصول پمپ

محصول پمپ جزو دسته‌ای از انواع محصول است که باید پیش از تمرین مصرف شود. این محصول تأثیرات مثبت فراوانی روی بدن فرد مصرف‌کننده دارد مثل افزایش توان، افزایش انرژی، بهبود تمرکز ذهنی و افزایش انگیزه. محصول پمپ غالباً برای افزایش انرژی و انگیزه برای ادامه دادن تمرین‌های سنگین مصرف می‌شود و این کار را با افزایش خون‌رسانی به اعضای مختلف بدن انجام می‌دهد. افزایش خون‌رسانی به معنای این است که اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به ماهیچه‌ها رسانده می‌شود و توان فیزیکی فرد برای انجام فعالیت‌های سنگین بیشتر می‌شود.

از عوارض این محصول می‌توان به مواردی چون ضخیم‌شدن دیواره رگ‌ها، اسهال، استفراغ، پایین آمدن قند خون و افزایش فشار خون اشاره کرد.

محصول چربی سوز

محصول چربی سوز

محصول چربی سوز

محصول‌های چربی‌سوز همان‌طور که از اسمشان پیداست محصول‌هایی هستند که برای سوزاندن چربی‌های اضافه بدن و کاهش وزن کاربرد دارند. این محصول‌ها را می‌توان به صورت آزاد و بدون نسخه از داروخانه‌ها مشاوره محصولاری کرد. نحوه کارکرد این محصول هم از طریق بالابردن متابولیسم بدن است. وقتی متابولیسم بدن بالا برود سوخت‌وساز بدن افزایش پیدا می‌کند و در واقع بدن برای تأمین انرژی روزانه خود چربی بیشتری را می‌سوزاند.

تنظیم غده تیروئید، کاهش اشتها، جلوگیری از جذب کربوهیدرات‌ها و جلوگیری از جذب چربی از جمله ویژگی‌های این محصول‌ها هستند.

اما عوارض این محصول هم کم نیست: خستگی مفرط، بیش‌فعالی، ضربان نامنظم، آسیب‌دیدن لثه و دندان، خشکی دهان، لرزش بدن و آسیب به کبد از عوارض عمده محصول‌های چربی سوز است.

محصول کازئین

محصول کازئین

محصول کازئین

به دلیل تأثیر فراوان این محصول در عضله‌سازی مدت‌ها است که ورزشکاران و بدنسازان از این محصول استفاده می‌کنند. این محصول نسبت به محصول وی به دیرتر هضم می‌شود. همچنین کازئین نقش برجسته‌ای در کاهش چربی‌های اضافی بدن دارد.

این محصول عوارض جانبی خاصی ندارد و تنها توصیه شده که بیماران کبدی و کلیوی مصرف این محصول را کمتر کنند. همچنین زنان باردار هم باید برای مصرف پروتئین کازئین حتماً با پزشک مشورت کنند. اگر به شیر و لاکتوز حساسیت دارید از مصرف این محصول پرهیز کنید.

محصول کراتین

محصول کراتین

محصول کراتین

کراتین ماده‌ای است که به صورت طبیعی در عضلات بدن وجود دارد و هنگام بلندکردن یک جسم سنگین به ماهیچه‌ها کمک می‌کند که انرژی تولید کنند. محصول کراتین از محبوب‌ترین انواع محصول است که به وفور توسط بدنسازان و ورزشکاران استفاده می‌شود. کراتین ماده‌ای است که نقشی محوری در عضله‌سازی دارد. همچنین تأثیری که این ماده بر سلامت مغز دارد باعث شده که برای درمان برخی بیماری‌های عصبی مثل آلزایمر، پارکینسون، صرع و کاهش عملکرد مغز در سالمندان هم تجویز شود.

در مورد عوارض این محصول شایعات زیاد است اما تاکنون هیچ‌کدام از آنها به صورت علمی تأیید نشده. عوارضی مثل مشکلات کلیوی، بهبود نیافتن زخم و کم‌آبی بدن.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد انواع محصول و فواید و عوارض هرکدام به تفصیل صحبت کردیم. معمولاً اگر محصول‌ها را زیر نظر پزشک و به میزان متعارف مصرف کنید مشکل خاصی برایتان پیش نخواهد آمد. هرچند بروز برخی از عوارض اجتناب‌ناپذیر است اما می‌توان با مدیریت صحیح شدت این عوارض را کاهش داد. همچنین برای اینکه از بروز مشکلات شدیدتر جلوگیری کنید باید حتماً از اصالت محصول و سالم بودن ترکیبات آن آگاهی حاصل کنید.

آریا ماسل فروشگاه و مشاوره تخصصی مکمل های ورزشی

سید رحیم میر تبریزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *