انواع تیپ بدنی

تیپ بدنی دلخواه

انواع تیپ بدنی

اگر تصمیم دارید که تمرینات تمرینی را شروع کنید و می خواهید از محصول در تمرینات خود استفاده کنید ، باید پیش از هرچیزی درباره انواع تیپ بدنی اطلاعات لازم را به دست آورید. در حقیقت داشتن اطلاعات درباره این موضوع، میزان واکنش شما را نسبت به تمریناتی که انجام می‌دهید یا تغذیه‌ای که مصرف می‌کنید افزایش می‌دهد. تیپ‌های بدنی بسته به‌ نوعی که دارند، نیازمند تمرینات و تغذیه مخصوص هستند. از همین رو انواع تیپ بدنی در تمرینی به سه دسته اکتومورف، اندومورف و مزومورف تقسیم می‌شود.

انواع تیپ بدنی خانم ها و آقایان

انواع تیپ بدنی خانم ها و آقایان

ویژگی‌‌های تیپ بدنی اکتومورف (Ectomorph)

افرادی که همیشه لاغر هستند و با خوردن هم وزن اضافه نمی‌کنند، تیپ بدنی اکتومورف دارند. این دست از افراد ویژگی‌های مختلفی دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • سوخت‌وساز بدن افراد با تیپ بدنی اکتومورف نسبت به سایر تیپ‌های بدنی بیشتر است.
  • افراد با تیپ بدنی Ectomorph در انتخاب غذا سخت ‌پسند هستند و به هر غذایی میل ندارند.
  • ساختار بدنی افراد با تیپ اکتومورف استخوانی است و اکثرا کمر باریک، قوزک استخوانی و دست و پاهای کشیده، قفسه سینه کوچک، شکم لاغر، شانه و باسن کوچک دارند.
  • این دسته از افراد معمولا پرتکاپو و کمی عصبی هستند. همچنین به دلیل متابولیسم سریعی که دارند، بدنشان گرمای زیادی تولید می‌کند.
اکتومورف

اکتومورف

نکاتی که افراد با تیپ بدنی اکتومورف باید درباره تمرینات ورزشی بدانند

  1. افراد با انواع تیپ بدنی اکتومورف باید انجام تمرینات ورزشی را دسته‌بندی کنند و در هر بخش، قسمتی از بدن را هدف قرار دهند تا تمام گروهای عضلانی تمرین داده شوند.
  2. حتما بین تمرینات استراحت 60 ثانیه‌ای در نظر گرفته شود. همچنین اگر از جلسه قبل دچار گرفتگی و درد هستید، آن بخش از بدن را تمرین ندهید.
  3. هر جلسه وزنه و تمرینات خود را سنگین و سخت‌تر کنید.
  4. محدوده تمرینات را بیشتر بین 5 تا 10 حرکت تنظیم کنید.
  5. بیش‌ازحد تمرینات را انجام ندهید، زیرا نتیجه معکس دریافت خواهید کرد.
  6. گاهی اوقات شدت فعالیت خود را افزایش دهید. برای مثال ست‌های سه تایی را تکرار کنید؛ البته خیلی به خودتان سخت نگیرید و این کار را در حد توانتان انجام دهید.
اندومورف

اندومورف

ویژگی تیپ بدنی اندومورف (Endomorph)

از دیگر انواع تیپ بدنی می‌توان به اندومورف اشاره کرد. افراد با این تیپ بدنی چربی زیادی دارند که به‌طورمعمول این چربی‌ها به‌راحتی هم از بین نخواهند رفت. از دیگر ویژگی‌هایی که برای افراد با تیپ بدنی اندومورف می‌توان در نظر گرفت، قد کوتاه، عضلات قوی در قسمت پاها و پایین‌تنه و فرم بدن گرد است.

افراد با این تیپ بدنی هنگام کاهش وزن با چالش‌های بسیاری مواجه می‌شوند و گاهی اوقات لازم است که تلاش بسیاری انجام دهند تا به وزن مورد نظر برسند. البته هر یک از انواع تیپ بدنی تمرین‌های مخصوص به خود را دارد که اگر شما به‌صورت اصولی آن‌ها را انجام دهید، می‌توانید به وزن ایده آل خود برسید.

نکاتی که افراد با تیپ بدنی اندومورف باید درباره تمرینات ورزشی بدانند

افراد با انواع تیپ بدنی اندومورف باید تمرینات هوازی را در برنامه تمرینات خود قرار دهند. همچنین انجام حرکات ورزشی ترکیبی با سرعت بالا نیز گزینه خوبی برای افراد با تیپ بدنی اندومورف به‌نظر می‌رسد و می‌توانند از این طریق کالری زیادی بسوزانند. توجه داشته باشید که اول از همه باید چربی‌های اضافه را بسوزانید و سپس برای ساختن ماهیچه تمرینات لازم را انجام دهید.

در افرادی که این تیپ بدنی را دارند، مشکل ضعف و لختی عضلات دیده می‌شود، به همین دلیل این افراد باید در کنار رعایت برخی از نکات، تمرینات تمرینی نیز داشته باشند تا علاوه‌بر کاهش وزن، به بدنی با فرم ایده آل برسند.

البته رعایت توصیه‌های غذایی نیز اهمیت دارد. از همین رو اگر از دسته افراد با انواع تیپ بدنی اندومورف هستید، باید مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید و در صورت نیاز به مصرف این ماده، از مواد غذایی چون غلات کامل و برنج قهوه‌ای استفاده کنید. همچنین مصرف فیبر در طول روز نیز کمک می‌کند که احساس سیری داشته باشید و دچار پرخوری نشوید.

مزومورف

مزومورف

ویژگی تیپ بدنی مزومورف (Mesomorph)

مزومورف که از دیگر انواع تیپ بدنی است، بین اندومورف و اکتومورف قرار می‏‌گیرد و افراد با چنین تیپ بدنی از لحاظ جسمی در شرایط مطلوب‌تری قرار دارند. ازجمله ویژگی‌های جسمانی که نشان‌دهنده این تیپ بدنی هستند، می‌توان به شانه‌های بزرگ و پهن، کمر باریک، چربی کم بدن، ساعد و ران قوی، بالاتنه بلند و قفسه سینه قدرتمند و پر اشاره کرد.

تمرینات ورزشی مربوط به افراد با تیپ بدنی مزومورف

از انجام حرکات چند مفصلی برای بالاتنه غافل نشوید. همچنین تمرینات را هر ست 8 تا 12 بار انجام دهید و بین هر ست بین 30 تا 90 ثانیه استراحت کنید. همچنین توصیه می‌‌شود طی 3 الی 4 هفته، تمرینات خود را سنگین برنامه‌ریزی کنید و بعد از آن تمرینات سبک را در برنامه قرار دهید. توجه داشته باشید بدن افراد با تیپ بدنی مزومورف، نسبت به تمرین‌هایی که انجام می‌شود، به‌سرعت واکنش نشان خواهد داد، بنابراین شدت تمرینات را خیلی افزایش ندهید. انجام حرکات هوازی را نیز در برنامه خود قرار دهید و در طول هفته 20 تا 30 بار این تمرینات را انجام دهید.

برنامه غذایی مناسب برای افراد با تیپ بدنی مزومورف

بدن فرد با انواع تیپ بدنی مزومورف، عضلات بیشتر و حجیم‌تری نسبت به دیگر انواع تیپ بدنی در تمرینی که معرفی کردیم دارد، از همین رو فرد باید مواد غذایی پرکالری مانند تخم‌مرغ، ماهی و عدسی که میزان پروتئین بالایی دارند مصرف کند. البته نباید از مصرف چربی‌های سالم مانند روغن زیتون، آجیل و نارگیل نیز غافل شد، زیرا بدن به این مقدار چربی نیاز دارد. از طرف دیگر سعی کنید تعداد وعده‌های غذایی خودتان را نیز افزایش دهید و به 5 یا 6 وعده برسانید.

جمع‌بندی

امروزه تمرینی به یکی از فعالیت‌های ورزشی محبوب بین افراد تبدیل شده است و افراد بسیاری در این زمینه به موفقیت رسیده‌اند. حال اگر شما هم به دنبال داشتن اندامی زیبا هستید و تمرینی را برای رسیدن به این هدف انتخاب کرده‌اید، باید در ابتدا با انواع تیپ بدنی آشنا شوید و تشخیص دهید تیپ بدنی خودتان چیست؟ به همین منظور ما توضیحات کاملی از انواع تیپ بدنی با عکس در اختیارتان قرار دادیم تا به‌سادگی متوجه این موضوع شوید و بر اساس این موضوع تمرینات و رژیم غذایی خود را انتخاب کنید. آریاماسل ارائه دهنده مشاوره تخصصی و طراحی رژیم و تمرینات و فروش مکمل های تخصصی میباشد که در این راستا خدمات ارائه میدهد.

سید رحیم میر تبریزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *